Kancelária
Rok 2023 potvrdil trend zvyšovania dopytu po odborných výstupoch RRZ. Tiež sa však ukázalo, že do reálneho života sa nepodarilo presadiť kľúčovú zmenu na ochranu dlhodobej udržateľnosti verejných financií, ktorou mali byť limity verejných výdavkov. Praktický život zamestnancov Kancelárie RRZ zasa ovplyvnil presun do nových priestorov, keď po období nevyhovujúcich a dočasných riešení môžu dnes oceniť moderne poňaté a priestorovo efektívne kancelárske priestory pripravené na hybridný režim práce a intenzívnu spoluprácu.
Nepochybne jedným z dôležitých míľnikov života KRRZ bolo presťahovanie sa z dočasného nájmu do nových kancelárskych priestorov v lete 2023. S tým súviselo aj riešenie množstva menších detailov, ktoré sú dôležité pre vytvorenie vhodného pracovného prostredia. Cieľom bolo dosiahnuť priestorovo efektívne riešenie vhodné tak na sústredené prácu, ako aj intenzívnu spoluprácu. Samozrejmosťou bolo koncipovanie priestoru od začiatku na hybridnú prácu s flexibilným využívaním pracovných stolov a plnou podporou online komunikácie. Priestory neboli dozariaďované na 100 %, nechali sme si možnosť doladiť priestor už na základe skúseností s užívaním priestorov, pričom úplná finalizácia sa predpokladá v roku 2024.
Neprehliadnuteľný trend bolo možné pozorovať v rastúcom počte stanovísk a kvantifikácií legislatívnych opatrení. Nad rámec štandardných správ a hodnotení bolo vypracovaných a zverejnených v rámci jedného kalendárneho roka zatiaľ najviac – celkom deväť materiálov, či už z vlastnej iniciatívy RRZ, na žiadosť generálnej prokuratúry alebo poslaneckých klubov. Aktivita súvisela s potrebou upozorňovať na ochranu dlhodobej udržateľnosti a zvýšenia transparentnosti pri prijímaní opatrení. V roku 2023 došlo najprv k zmene vlády a následná predvolebná kampaň priniesla viacero rýchlych iniciatív parlamentu s výrazným zásahom do dlhodobej udržateľnosti. Už teraz môžem potvrdiť, že rok 2024 bude v trende narastajúceho dopytu po analytických výstupoch KRRZ pokračovať, čo zvyšuje požiadavky na kapacitu a organizáciu práce tak, aby bolo možné požiadavkám zo strany poslaneckých klubov v čo najväčšej miere vyhovieť.
Schválením legislatívy, ktorou sa zaviedli limity výdavkov do rozpočtového procesu, došlo k rozšíreniu povinností RRZ pri výpočte, aktualizácii a vyhodnoteniu limitov. V kontexte parlamentných volieb a prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 prebiehala zo strany RRZ príprava výpočtu nového limitu a nastavenie spolupráce s ministerstvom financií. Z pohľadu povinností RRZ boli všetky tieto nové úlohy splnené v predstihu, avšak schválenie rozpočtu verejnej správy bez toho, aby bol dosiahnutý súlad s limitom výdavkov, neviedlo k ich úspešnej implementácii do reálneho života. Navyše po ďalších legislatívnych zmenách už v roku 2024, kde došlo k zásadným zmenám v úprave národných limitov výdavkov, bude potrebné opätovne revidovať činnosť KRRZ v tejto oblasti. Ubudla nám úloha nezávislej kalkulačky pri výpočte limitu, ale pribudla nám zákonná povinnosť vypracovávať a zverejňovať hodnotenie výročnej správy o pokroku pri vykonávaní národného strednodobého fiškálno-štrukturálneho plánu pripravovanej ministerstvom financií. To zahŕňa tiež posudzovanie súladu výsledku hospodárenia rozpočtu s požiadavkami EÚ ohľadne rastu čistých verejných výdavkov, ako aj plnenia národného limitu verejných výdavkov a analýzu faktorov, ktoré spôsobili prípadnú odchýlku od stanovenej trajektórie.
Viktor Novysedlák
výkonný riaditeľ KRRZ
Pripravili sme osem správ a analýz o stave verejných financií, ale aj ďalšie iniciatívne materiály, v ktorých sme reagovali aktuálne témy, napríklad demografické.
V prepočte, aký by bol vplyv na verejné financie, keby sa úhrnná plodnosť, pre zjednodušenie pôrodnosť, zvýšila do roku 2024 na 2,1 dieťaťa na ženu (tzn. ročne by sa narodilo o 15 000 detí viac), kedy sa prirodzene obnovuje úroveň populácie, sme ukázali, že prvých 20 až 25 rokov by sme museli rátať len s nákladmi. Bilančne by sme sa dostali na nulu zhruba po 50 rokoch a možno v horizonte 80 rokov by sme dosiahli neutralitu. Je to veľmi zjednodušený prepočet, sú tam aj iné dodatočné efekty, ale v princípe je to takto.
Index závislosti v starom veku
Chceli sme ilustrovať, že zmeny v demografii sú zmeny trvajúce desaťročia. Nedá sa očakávať výsledky v krátkom čase. Samozrejme, aj zmena na dlhom horizonte má význam a treba sa o ňu rozumnými prostriedkami pokúsiť, ale žiadnu skratku, ktorá by vyriešila problémy, ktoré pred nami stoja, nemáme.
Čo sa týka rodičovského pilieru, vyslovili sme sa, že je otázne, či mal byť zavedený, navyše ústavne. Neprešiel žiadnou spoločenskou diskusiou, nepoznáme motiváciu a z našich zistení sa zdá, že cieľom nie je motivovať k väčšiemu počtu detí, skôr odmeniť rodičov, ktorí majú viac detí. Vláda by mala v prvom rade zadefinovať, čo je jej cieľom a k tomu nastaviť opatrenia. Špeciálne, ak takéto opatrenie má potenciál pre prejedenie významnej časti pozitívneho vplyvu zavedenia automatu na dôchodkový vek. Lepšie je cieliť podporu rodín v čase, keď ju naozaj potrebujú, keď majú deti. Rovnako platí, že priama finančná motivácia nie je tá rozhodujúca motivácia ľudí mať deti. Určite by tiež bolo potrebné mať jasný a funkčný systém v schéme podpory (nie ad hoc príspevky) a jasnosť v tom, či podpora bude pre všetky rodiny alebo stieranie rozdielov medzi štartovacími čiarami detí.
Organizačná štruktúra
Na základe auditu zo strany OECD v roku 2000 a z toho vyplývajúcich odporúčaní:
– zvýšiť počet analytických zamestnancov (zastupiteľnosť, možnosť proaktívnej práce vrátane kvantifikácií navrhovaných opatrení, plné členstvo v makro výbore a zverejňovanie vlastnej makro prognózy, intenzívnejšia komunikácia)
– zvýšiť kapacitu vedenia (vytvoriť jednu manažérsku úroveň pod výkonným riaditeľom a aspoň jeden člen Rady by mal byť na plný úväzok, prednostne predseda)
prešla zmenou organizačná štruktúra od roku 2021:
Nezávislosť
Aj v roku 2023 sme sa stali najnezávislejšou inštitúciou SR.
- Rada pre rozpočtovú zodpovednosť
- Generálna prokuratúra
- Najvyšší správny súd
- Najvyšší súd
- Národná banka Slovenska
Príjmy členov RRZ
Publikácie
V zmysle hlavných úloh Rady definovaných v Ústavnom zákone č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti a jej poslania v oblasti zdravia verejných financií sme v priebehu roka pripravili a publikovali:
Médiá
Spomenutia RRZ v médiách – medziročné porovnanie v rámci mesiacov
Medziročné porovnanie podľa typu médií
Zamestnanci
Sledovatelia
Graf vyobrazuje počet relácii na sociálnej sieti Facebook.
Graf vyobrazuje aktivitu na sociálnej sieti LinkedIn.
Vek
Vekové rozhrania použivateľov stránky www.rrz.sk (predtým www.rozpoctovarada.sk) v roku 2022. Vďaka presnejšiemu poznaniu cieľového publika vieme lepšie prispôsobiť rozloženie obsahu na webe.
Návštevnosť
Vyobrazenie návštevnosti web stránky z hľadiska prichádzajúcich používateľov, plus porovnanie nových a vracajúcich sa návštevníkov.
Lajky na FB
Publikum na sociálnej sieti facebook
Pribúdanie fanúšikov na facebooku za obdobie roku 2022.
Príspevky
Prehľad najúspešnejších príspevkov na facebooku. Hodnoty vyznačené svetlejšou modrou farbou vyjadrujú celkový dosah príspevku. Hodnoty vyznačené zlatou vyjadrujú úspešnosť v rámci fanúšikov.